TS

Inför GV

Kategori: Träning

Hur börjar man? Vart ska man börja när man ska träna inför en halvmara? Jag tycker personligen att det är bäst och ha ett träningsschema, där man skriver upp alla sina träningspass och har mål och delmål som man kan bocka av och belöna sig själv eftersom. Ett typiskt veckoprogram för en "amatörlöpare" brukar bestå av tre planerade träningspass (så kan man lägga in något löppass när man känner för det under veckan) med en vilodag mellan varje löptur, det här är såklart induviduellt men musklerna måste få vila lite mellan varven! Glöm inte det.
 
Hur ser mitt upplägg ut? Jag har tagit mitt träningsupplägg från jogg.se. Jag har 3 träningspass per vecka där jag har en varierande träning mellan distans, intervaller och långdistans. Mitt träningsupplägg är upplagt så att jag ska klara av GöteborgsVarvet på 1.50-1.55 min.Skriver ut dom tre senaste löparveckorna här:) Jag ska börja skriva upp veckans löpträning här på bloggen varje måndag så ni vet, stay tuned!
 
v1.
Mån: Distans 6 km, behaglig fart
Tis: Vila
Ons: Intervaller:  uppvärming 2 km
                         kordnationslopp 3x100m, gå lugnt tillbaka
                         3x5m, vila 2 min mellan varje varv
                         nedjogg 2 km
Tors: Vila
Fred: Vila
Lör: Distans 10 km, god känsla hela vägen
Sön: Spinning 55min (TRÖTT I BENEN!)
 
v2. 
Mån: Distans 5 km, 6-7min/km
Tis: Vila
Ons: Intervaller:  uppvärming 2 km
                         kordnationslopp 4x80m, med gång tillbaka
                         2x8min med 2.30 min vila
                         nedjogg 2 km
Tors: Spinning, 30 min 
Fred: Vila
Lör: Långpass 13 km, 75-78 min
Sön: Vila
 
v.3 - inga skor = ingen löpning, nästa vecka!
 
Ps. om man har fått problem med exempelvis knät pga löpning (som jag själv) kolla då upp vilka skor du använder (om dom passar just dig) och även vilken löparstil du har. Såna här skador är så onödiga! Skador som uppkommer bara för att man springer på fel sätt och inte har rätt skor. Onödigt. Tips: Skor som inte har hög sula (mindre än 10 mm) gör att det blir lättare att springa på ett mer naturligt sätt, dvs landa mer på framfoten och springa med en rak hållning. Merrell har gjort en jätte bra video där dom beskriver hur man ska springa med barfotaskor, youtube klipp finns nedan. Det är jätte svårt och komma in i det, enligt Jonas Colting tar det upp till 6 månader innan man helt kommer in i det. Men vadå, 6 månader hit och dit av hela ens livstid. Ack den som ger sig! 
 
 Swiiiisssh!

//Ann-Charlotte

bloggping

Kommentarer


Kommentera inlägget här: