TS

Inget gym i sommar?

Kategori: Tips

 
Jag antar att det är fler än jag som kommer hem tillfälligt över sommaren och inte har tillgång till gym? 
 
Hur som helst:
 Jag kommer inte ha tillgång till gymmet under hela juni månad (ve och fasa!) men jag kommer självklart träna ändå! Även om man inte har ett gym i bakfickan kan man träna styrketräning. Istället för att splitta kroppen i 3-4 delar (som jag gjort hittils) väljer jag att dela upp den i 2. Ena dagen tränar jag överkropp och den andra tränar jag ben / rumpa.
 
 
Det krävs lite föreberedelser, men det går! Okej. Det första man behöver är en eller flera tyngder av nåt slag. Här gäller det att vara lite innovativ. Fyll gamla cola-faskor med sand, säckar med sand, leta fram nån stock, Fyll en ryggsäck med massa vattenflaskor, etc. Man får helt enkelt göra sina egna tyngder. Sedan ska vi inte glömma bort att kroppen är en väldigt bra tyngd i sig själv!  
 
Det andra vi behöver är att ha ett litet träningsprogram som jag levererar till er här: 
 
Ben/Rumpa
 
Utfall med "gung" 4 x 8 (på varje ben) 
Utfall med en tung ryggsäck 4 x 10 (på varje ben)
 
Utfall åt sidan 4 x 10 (på varje sida) 
 
Benböj med tung ryggsäck + ett litet hopp på slutet 4 x 10
 
Enbens-höftlyft 4 x 12
 
Liggande benpress med en lutande kompis 4 x 10 
 
Jogga upp och ner för trappor 5 ggr!
 
 
 
Överkropp
 
Skottkärran 
 
Armhävningar med brett grepp 4 x 10 (om det är för lätt, släng på dig ryggsäcken!)
Armhävningar med smalt grepp 4 x 8 
 
Dips mellan 2 stolar 4 x 10 (Lägg på en tyngd på benen om det är för lätt!)
 
Liggande rodd-drag med en kompis 4 x 10
 
Rygglyft på mage 4 x 20 
 
Situps 4 x 20
Plankan 4 x 30-40 sek
 
Sidolyft på rak arm eller underarm 4 x 10 (på varje sida)
 
 
Superstarhopp 4 x 10 
 

 
 
 
 
(Bilderna är hämtade från styrkeprogrammet.se. Gå in och ta er en titt!) 
 
Det finns faktiskt inga hinder, om man bara ger sig sjutton på det. 
Kom igen, NU KÖR VI. 
// Hanna 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: