TS

Sweet tooth? Nyttig kladdkaka kommer lastat!

Kategori: Mat/Recept

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bakis? Göttesugen? Tränat?
Testade en nyttig variant av kladdkaka/chokladkaka/proteinbars igår. Denna kakan fungerar utmärkt som energi efter träning eftersom den är proteinrik, men också om man bara råkar sitta hemma och gråta av sockersug men inte vill vara onyttig. Denna kakan innehåller nämligen inget socker, inget mjöl och inget smör. Här är receptet:
 
5 skopor naturellt protein 
300 g 86% choklad 
2 dl nötter / frön (jag använde hasselnötter + mandlar + solroskärnor)
3 ägg
1 krav-banan
1 msk stevia 
en näve kokos
en näve torkad frukt 
 
Sätt ugnen på 225 °C. 
Mosa bananen lätt och vispa ihop med äggen.
Smält chokladen i ett vattenbad eller i micro och häll i äggsmeten.
 
Hacka nötter, frön och frukt grovt och blanda i en skål tillsammans med proteinpulvret och stevian. 
Vänd i de torra ingredienserna i ägg och chokladsmeten. 
 
Häll kokos över botten i en form med avtagbar kant och häll sedan i smeten. Grädda cirkus 15 min för kladdig mitten. Vill du den lite fastare, låt den stå 5 minuter extra. Jag lät min bli lite fastare så att jag kan portionera upp kakan och ha med mig lite bars som mellanmål. :) 
 
Tack och hej, puss och kram! 
// Hanna 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: